E-bike tips

E-bike tips

Steeds vaker krijgen we te maken met storingen aan elektrische fietsen. Dat is ook logisch want het aantal e-bikes neemt met de dag toe. Natuurlijk is het knap vervelend als u niet kunt fietsen door een storing. Heel vaak echter, kunt u er zelf veel aan doen om storingen te voorkomen of op te lossen.

Onze monteurs delen graag enkele belangrijke tips met u om problemen met uw e-bike te voorkomen of zelf op te lossen.

Deel 1: Veel voorkomende problemen met de accu

Het is erg belangrijk dat u de richtlijnen van de fabrikant en de instructies van uw rijwielzaak nauwkeurig opvolgt. Vooral voor de accu is dat van belang want dat beïnvloedt direct de levensduur. Voor elk type E-Bike gelden andere instructies. De ene fiets moet bijvoorbeeld altijd aan de lader terwijl dat bij de andere niet hoeft of zelfs niet mag. Als uw buurman zijn fiets altijd aan de lader heeft, dan hoeft dat dus niet voor uw fiets te gelden. In deel 2 leest u meer informative hierover. Neem bij twijfel contact op met ons en wij kunnen u adviseren hoe u met het laden van uw accu om moet gaan.

Een ander probleem voor accu’s (maar ook voor het display) is vocht. Heeft uw fiets lang in een harde regenbui gestaan dan kan de accu of het display ineens uitvallen. Vaak is het laten drogen van de betreffende onderdelen dan de oplossing en gaan ze het vanzelf weer doen.

Een veel voorkomend probleem in de zomer is uitval van de accu doordat hij een te hoge temperatuur krijgt. Als de fiets in de zon geparkeerd staat loopt de temperatuur van de accu aardig op. Parkeer uw fiets bij voorkeur in de schaduw dus. Om dit probleem op te lossen laat u de accu rustig afkoelen, dan doet hij het meestal wel weer. Leg hem nooit in de koelkast of het vriesvak.

Soms kan uw accu zomaar ineens spontaan leeg zijn, zonder dat er een duidelijke oorzaak is. Daar staat u dan, met een E-Bike die niet vooruit te branden is. In dat geval kunt u maar één ding doen en dat is contact opnemen met ons. Wij kunnen dan nagaan wat de problemen zijn en ze hopelijk voor u oplossen. Goed om te weten: uw accu heeft een garantietermijn van 2 jaar.

Deel 2: Het opladen van een E-Bike accu

Zoals in deel 1 al beschreven, gelden verschillende regels voor het opladen van de accu, afhankelijk van het soort accu. De eerste generatie E-Bikes van Sparta, Batavus en Koga maakten gebruik van ION accu’s, weggewerkt in het frame. Een prachtige oplossing want je zag de accu eigenlijk niet zitten, maar wel lastig met opladen als je geen stopcontact in de fietsenstalling had. De ION accu’s worden nog steeds veel toegepast door Koga, Sparta en Batavus, maar zijn uitneembaar geworden. Daarnaast zijn deze merken ook gebruik gaan maken van andere soorten accu’s, zoals van Bosch. Heeft u een Gazelle, Merida of Cube E-Bike fiets? Dan heeft u niet met een ION accu te maken, maar met een Bosch, Shimano. Panasonic of E-motion accu.

Eerste gebruik van nieuwe accu’s
Voor alle nieuwe accu’s (ongeacht het type) geldt dezelfde aanwijzing als u ze voor het eerst in gebruik neemt. U dient de accu 3 keer helemaal leeg te fietsen en daarna volledig op te laden. Dat betekent dus dat u de accu pas aan de oplader legt als het display aangeeft dat de accu leeg is. Daarmee zorgt u ervoor dat de maximale capaciteit van de accu beschikbaar komt. Pas als u de accu 3 keer heeft leeg gefietst en weer heeft opgeladen, dan mag u verwachten dat het display het juiste bereik aangeeft voor de accu.

ION accu’s
Deze hebben extra zorg en aandacht nodig. Laad de accu na gebruik steeds op, hoe kort de afstand ook is geweest. De accu stopt vanzelf met laden als deze vol is. Laat de accu lader aangesloten tot u de fiets weer gaat gebruiken. Ook in geval van langdurige stalling, laat u altijd de lader aangesloten. Een accu die leeg raakt kan in een diepte-ontlading komen en is dan niet meer te gebruiken. Gebruik de fiets regelmatig, ook in de winter.

Bosch, Shimano, Panasonic en E-motion accu’s
Deze mogen juist niet coninu aan de lader. Als de accu vol is moet de lader er af en wordt er pas weer geladen als het nodig is. Laad deze accu’s wel minimaal één maal per twee maanden op om diepteontlading te voorkomen. Vergeet dit niet als u tijdens de winter periode uw E-Bike minder gebruikt.

Deel 3: Het verschil in actieradius

Wat is er mooier dan samen met uw partner het eerste tochtje maken op uw pas gekochte, splinternieuwe en identieke E-Bikes? U bent lekker samen onderweg, de fietsen staan beide in eco-stand, maar gaandeweg merkt u dat de accu van uw E-Bike veel sneller leeg gaat dan die van uw partner. Veel van onze klanten komen na zo’n eerste tochtje naar ons toe met de vraag hoe dat kan. Er zijn veel verschillende oorzaken waardoor de actieradius van twee identieke E-Bikes met dezelfde accu’s toch verschillend is.

Allereerst speelt het gewicht dat de fiets moet vervoeren mee; hoe zwaarder de berijder (en/of de bepakking) is, des te kleiner de actieradius. Logisch, want hoe hoger het gewicht des te zwaarder het trappen, des te meer energie verbruikt de accu. Andere redenen waardoor u zwaarder moet trappen zijn bijvoorbeeld het rijden in een zwaardere versnelling (vooral bij het wegfietsen bij een stoplicht bijvoorbeeld) of het rijden op te zachte banden. Ook dit kunnen dus oorzaken zijn van een kleinere actieradius. Het verschil kan wel tot 40% oplopen.

Het is ook mogelijk dat er in beide fietsen verschillende software is geïnstalleerd. Voor de meeste E-Bikes is het mogelijk dit actieradiusverschil te verhelpen door uw rijwielhandelaar gelijkwaardige software te laten installeren. Soms komt het voor dat na het vervangen van een buitenband op het achterwiel de actieradius is terug gelopen. Dit heeft te maken met het feit dat de ene band lichter loopt dan de andere. Laat daarom altijd een goede licht lopende buitenband monteren. Er zijn speciale E-Bike buitenbanden verkrijgbaar, wel iets duurder maar deze komen het rijcomfort ten goede.

Toch zal er altijd wel een verschil blijven tussen twee identieke fietsen. Zo iets kleins als de manier van kracht zetten op de pedalen kan al een rol spelen. Breng uw E-Bike ieder jaar of na elke 3000km bij ons voor  een onderhoudsbeurt om hem in optimale conditie te houden. Zo kunt u veel problemen voorkomen.

Deel 4: De accu in de winter

Steeds meer mensen gaan over tot het kopen van een elektrische fiets en dan niet alleen voor het maken van langere tochten, maar ook voor het dagelijkse gebruik. Voor de accu is het eigenlijk alleen maar goed dat deze regelmatig wordt gebruikt en weer wordt opgeladen, maar hoe zit het met een accu in de winter? Zijn er nog speciale dingen waar je aan moet denken?

Opladen
Het is belangrijk dat je de accu oplaadt bij een temperatuur boven de 5 graden.  Bij een uitneembare accu is het aan te bevelen om de accu bij kamertemperatuur op te laden. Ook al Is de accu niet uitneembaar, probeer dan toch om hem bij een temperatuur van boven de 5 graden op te laden. Verdere laadinstructies vindt u in deel 2 van deze rubriek.

Actieradius
De actieradius is in de winterperiode veel kleiner dan in de zomer, dit kan wel 30 tot 40% minder zijn. Accu-cellen die koud zijn slaan namelijk veel minder spanning op. Bij de wat oudere Ion fietsen met de accu in het frame, kan het zijn dat de achterwiel motor veel lawaai begint te maken [resoneren] bij een accu vulling van minder dan 40%. Men zou denken dat de motor stuk is maar dat is niet zo. De accu kan door de lage temperatuur onvoldoende spanning aan de motor leveren en dat veroorzaakt het lawaai. Niets om u zorgen over te maken dus, behalve wanneer het weer lente wordt…!

Deel 5: Tijd voor het voorjaar

En de winter weer goed doorgekomen met uw elektrische fiets? Nu staat het voorjaar voor de deur en wordt het tijd om uw e-bike weer eens na te laten kijken. U kunt uw e-bike een grote beurt laten geven. Wat krijgt u daarvoor? De fiets wordt grondig gereinigd, alle draaiende delen worden nagezien en de software wordt vervangen. Ook kijken we of de accu in orde is en of er verder geen storingen in de fiets zijn. Kortom wij maken uw e-bike weer helemaal in orde voor een zomer eindeloos fietsplezier. Het blijft belangrijk dat u de laadinstructies van uw fiets goed opvolgt en ervoor zorgt dat de e-bike niet in de felle zon wordt neergezet; een te hoge temperatuur kan de accu niet verwerken. Voordat u gaat fietsen is het belangrijk dat u ook even de banden spanning controleert, het verbruik is dan minder en de fiets loopt lichter. Als u de fiets ergens parkeert zorg er dan voor dat hij goed is afgesloten en dat u de display eraf haalt.

Fietsoplaadpunten
Gaat u een grote tocht maken dan is het belangrijk dat u de oplader meeneemt, zodat u tussentijds de accu kunt opladen. Er zijn steeds meer oplaadpunten in het land beschikbaar. Een overzicht hiervan kunt u vinden op de website van fietsnetwerk.nl Op deze website kunt u ook leuke fietsroutes vinden of samenstellen via een knooppuntenplanner.

Deel 6: Uw accu in winterslaap?

De zomer is weer voorbij, en hopelijk heeft u veel plezier beleefd aan uw E-Bike. Nu staat de herfst voor de deur en binnenkort de winter. Ook dan is het nodig aandacht te besteden aan uw E-bike. Zorg er voor dat de accu in conditie blijft de komende tijd. Accu’s gaan langer mee als ze regelmatig gebruikt worden. De Ion accu moeten altijd aan de lader staan ook al gebruikt u de fiets niet, een ander soort accu zoals die van Bosch of Gazelle hoeft niet altijd aan de lader, maar laad deze minimaal een maal per maand op. Zo blijft de accu in top conditie. Gebruikt u de E-bike in de winter niet, controleer toch regelmatig of alles nog functioneert. Zo komt u later niet voor verrassingen te staan. Opladen van de accu moet altijd gebeuren bij temperaturen boven het vriespunt, bij voorkeur op kamer temperatuur. Een afneembare accu kunt u het beste op kamer temperatuur bewaren, kijk wel regelmatig of alles nog werkt (bv. een maal per maand). Voor ingebouwde accu’s in het frame geldt eigenlijk hetzelfde, al wordt het wel moeilijk om deze op kamer temperatuur te houden. Is het in de berging onder nul probeer de accu dan te beschermen door bijvoorbeeld een deken om de accu te wikkelen.

Deel 7: Voordelige keuze: een gebruikte E-bike aanschaffen

Wilt u genieten van de voordelen van een A-merk E-Bike, maar ziet u op tegen de hoge aanschafkosten? Dan is een gebruikte E-Bike zeker een goed alternatief. Net als in de autobranche worden het hele jaar door E-bikes ingeruild bij Post Fietsen. Deze worden zorgvuldig nagezien en in de verkoop gezet, als alles in orde is. Meestal zijn dit fietsen die oorspronkelijk nieuw bij ons gekocht zijn en waar we altijd het onderhoud voor hebben verzorgd. We kennen dus vaak de geschiedenis van onze tweedehands fietsen en bieden ze alleen aan voor verkoop als we vertrouwen hebben in de kwaliteit. Waar nodig zijn tandwielen, ketting en banden vervangen. Ook de accu wordt vervangen als dat naar het oordeel van ons technische team noodzakelijk is. Op al onze gebruikte fietsen krijgt u standaard 3 maanden Bovag garantie. Heeft de gebruikte fiets een nieuwe accu gekregen, dan zit er zelfs 2 jaar fabrieksgarantie op deze accu.

Wij sparen kosten nog moeite om gebruikte E-bikes in top conditie te brengen. Wij bieden een groot assortiment A-merken aan voor elke beurs. Zo kunt u kiezen uit Sparta, Gazelle, Koga of Batavus; met vaste of afneembare accu; met motor in voor- of achterwiel of juist in het midden van de fiets. Kom vrijblijvend een kijkje nemen in onze showroom en laat u adviseren door ons ervaren verkoopteam. Of kijk in onze webshop naar de beschikbare gebruikte E-bikes.